Under samling

  • Genomgång först, frågor sedan. Annars är det risk att läraren (som ibland har guldfiskminne) tappar bort sig och måste börja om.
  • Räck upp handen tyst. Det är själva meningen med att räcka upp handen. Endast den som gör det kan få ordet eller vara det som efterfrågas, t.ex. kullare.
  • Låt den som har ordet prata klart, avbryt inte. Endast läraren får göra det om det tar för lång tid eller inte handlar om samtalsämnet.
  • Lyssna under genomgång eller när man annars ska lyssna. Utan att prata med någon annan. Annars kan läraren säga till en att man måste byta plats.

Ha idrottskläder på lektion

  • Om man har glömt kläder måste man vara med ändå, annars görs ämnet i praktiken valbart. Om det upprepas ofta, så kan föräldrarna kontaktas.
  • Optimala kläder för att både kunna vara ute och inne är
    • strumpor,
    • kortbyxor,
    • överdragsbyxor ovanpå, typ mjukisar, jogg-/träningsoverallbyxor
    • kortärmad tröja (i merinoull om kallt ute),
    • vattenskyddad jacka med dragkedja ovanpå
    • skor lämpliga för rörelse utomhus (kan vara barfota om inne)

Om eleven stör eller inte deltar på lektion

Skolverkets info om personals befogenheter och rättigheter om disciplinära åtgärder, enligt Skollagen. Dessa är till för att ändra ett felaktigt beteende till det bättre, absolut inte straffa: Trygghet och studiero

Om eleven är skadad/sjuk/arg

Om man är skadad/sjuk sedan innan lektion måste man ha med intyg på det från förälder. Man är dock med på det man kan. Har man t.ex. en bruten arm kan man ändå vara med och lära genom att se på, eller delta om inte ens arm kan bli skadad igen av den aktiviteten. Men självklart är det bästa att lära genom att göra.

Om man blir skadad/arg under lektion så måste man säga till ansvarig lärare och varför man är det. Sedan sitta vid sidan om, på anvisad plats, om man inte kan fortsätta vara med, tills man mår bra igen eller har lugnat sig/löst problemet.

Dusch

I F-3 måste alla alltid duscha

Detta för att bygga en god vana. Även om lektionen inte har varit så ansträngande. Men vi kan inte tvinga någon att duscha. Vi har inte rätt att bära in elever i duschen. Så istället uppmuntrar vi de som duschar genom att de får gå först från omklädningsrummet, eller stå först i led i den ordning de blev klara. Detta för att man inte ska förlora något, tid, på att göra rätt. Ofta är det därför en del inte vill duscha, för att de ska hinna först.

Metod för att hinna

Dock har vi en begränsad tid på att duscha och byta om. Ofta bara 10 minuter. När jag har varit ansvarig för omklädningen har jag brukat dela upp det i fyra minuter dusch och sex minuter påklädning. Den fördelningen brukar alla hinna på. För att hjälpa att det ska gå snabbare och roligare så brukar jag säga att man får sin vikt i världens dyraste material, i ordning efter hur värdefullt det är. Blir du klar först över tröskeln får du det dyraste, tvåa får det näst dyrast o.s.v. Sedan kan man ju på matten räkna hur mycket det blev och så lär man sig samtidigt lite om olika material. Bara de som duschar är med i tävlingen. Men man måste klara på 10 minuter. Efter det får alla gå, även de som inte duschat och bytt om.

Om det är jobbigt att duscha

Det är inte ok att gå tidigare från lektion för att duscha. Lektionen är viktigare, den är ”helig”. Det är skolplikt (lag) på att delta på lektion. Inte att duscha. Om man inte vill duscha med andra, kan man duscha i ledigt tomt omklädningsrum om det finns, eller vänta tills alla andra har duschat klart och duscha senare under dagen, eller gå in på toa och vaska av sig under armarna där man har svettats mest. Men man svettas inte på alla lektioner. Och sedan blir man förhoppningsvis svettig av fysisk aktivitet på rasten, på fritids och av organiserad föreningsaktivitet på fritiden. Man kan inte duscha efter varje gång man har blivit svettig, det är inte hälsosamt, för huden.